| Hannalle |
Paikalliset ehdottivat, että ehkä Western Unionin kautta voi lähettää postiakin. Eipä ollut mahdollista. - Saapa nähdä Hanna, milloin saat toivomasi kortin. Eräs Limassa asuva työntekijä lupasi toimittaa postiin, sillä sellainen sentään pääkaupungista löytyy. Halusin kuitenkin ensin testata kotikaupunkini tarjoamat palvelut, mutta mahdottomaksi osoittautui. Tulen siis tarvitsemaan tällä kertaa välityspalvelua työkaverilta. Siis joulukorttia, ette ystävät hyvät tule tänä vuonna saamaan, vaikka perinteisesti niitä edelleen lähetän tukien kehitysmaiden lapsia. Tänä vuonna mahdollisesti sinäkin haluat tukea juuri näitä lapsia täällä Huaycanissa.
Minulla ei ole henkilökohtaista rahankeräyslupaa, jos sinusta kuitenkin tuntuu, että haluat auttaa näitä lapsia
kauttani, niin annan tilinumeroni yksityisesti. Koulutarvikkeita tarvittaisiin
lisää ja joulujuhlassa on tapana antaa ilmeisesti jotain pientä joululahjaksi.
Täällä kouluvuosi siis päättyy kohta. Niin mielelläni antaisin täällä käyttöön
ystäviltäni ja lukijoiltani keräämäni potin. Yli kymmenen vuotta sitten vein Panaman
kuna-saarille jättikassin värejä, papereita, maalaustarvikkeita jne., jotka
sain lahjoituksena, ollessani kuna-intiaaniprojektissa. Nytkin olisi ollut
paljon, jota olisi voinut tuoda tullessaan. Tällä kertaa toin vain espanjankielisen muumikirjan
ja pari Suomi-kirjaa. Olisi mahtavaa esimerkiksi täydentää kirjastoa Suomen
lukuliikkeen kunniaksi, kun itse täällä pidän luku- ja kirjastotunteja.
Kahdessa viikossa uusi ja
outo on jo muuttunut uudeksi normaaliksi. Tuntuu kotoisalta ja aika helpolta.
Silti sitä mietti ja prosessoi päässään, miten erilainen maailmamme onkaan.
Osaammeko me suomalaiset todella arvostaa kaikkea sitä mitä meillä on? Olen
ollut aina melko iloinen veronmaksaja, mutta muissa maissa eläessä sitä tajuaa,
mitä kaikkea meidän veroeuroillamme saakaan; koulutuksen, terveydenhuollon, kunnolliset
tai ainakin lähes kunnolliset tiet ja liikennevälineet jne. Kummasti sitä oppii arvostamaan
oman maan puhtautta, rehellisyyttä ja koko järjestelmää. Kotimaassa valitamme
ja ärsyynnymme aika pienestä. Tule tänne, niin asenteesi muuttuu varmasti
-ainakin joksikin aikaa.
Kun opettaja saa palkkaa hiukan
yli 2000 solea kuussa täällä Huaycanissa, siis noin 540 euroa, niin miettii, mitä sillä täällä saa. Vaikka eläminen on näennäisesti halvempaa kuin meillä, tuskin
opettajan palkalla voi ylläpitää läheskään samaa elintasoa kuin meillä, hyvästä
koulutuksesta puhumattakaan.
| Meidän opehuone |
Pääkatu on täynnä
pikkukauppoja ja kauppiaita. On ylen määrin halpaa feikkitavaraa; lenkkareita,
merkkivaatteita ja elokuvia, muovikrääsää ja rihkamaa. ”Aidot Adidakset” saa
noin 7 €:lla. Muovipusseja ja roskaa on
kaikkialla, lajittelusta ei tietoakaan. Ilmastonmuutos näkyy todellisena
tälläkin alueella – vielä 1950-luvulla alueella viljeltiin kaikkea mahdollista,
nyt pelkkää kuivaa erämaata. Olen
matkustanut elämässäni aika paljon köyhissäkin maissa ja jotenkin on sellainen
tunne, että harvoin näkee mitään näin rumaa.
| Tässä meidän toimisto ja koulu |
Ekologinen jalanjälki on kuitenkin
toistaiseksi paljon pienempi kuin Suomessa, mutta pelottavaa on, vaikka useat kehittyneet
maat ovat saaneet ekologisen jalanjäljen kääntymään laskuun, niin kehittyvissä
maissa kuorma kasvaa valtaisasti. Nämä lapset eivät ehkä koskaan saa kävellä
metsässä tai puutarhassa, useat eivät pääse edes rannalle. Kaikilla lapsilla kuitenkin on haaveita, mitä he haluavat elämässään kokea. Haaveiden täyttymiseen usein tarvitaan koulutusta. 95 % käy peruskoulun, mutta koulutuksen taso on
täällä heikko. Kun tutkii Pisa-tuloksia, niin huomaa Perun olevan häntäpäässä –
ei montaa maata jää Perun alapuolelle.
Elintasoerot täällä
lienevät valtaisat. On joukko tosi rikkaita, mutta sitten kuitenkin kaupunkien asukkaista
33 % asuu slummeissa. Bruttokansantuote on
alle 7000 dollaria henkeä kohden, kun se meillä on noin 49 000
dollaria. Siis köyhyysrajan alapuolella täytyy elää valtava osa väestöstä, äärimmäisessä
köyhyydessä lähes neljäsosa väestöstä. Kaikkein haavoittuvaisimmassa oleva väestönosa on lapset, 3,8 miljoonasta köyhästä 2,1 miljoonaa on lapsia. Yli 60 % kaikista alle 18-vuotiaista on köyhiä.
Sitä miettii täällä, että
mistä kaikki johtuu, vaikka maalla on paljon luonnonvaroja. Merkittävimmät luonnonvarat ovat kupari, hopea, kulta, öljy, rautamalmi, kivihiili, fosfaatti, puu, ja kala. Olisiko syynsä sillä, että maa on
ollut pitkään poliittisesti hyvin epävakaa, koulutustasoa ei ole osattu nostaa
ja epätasa-arvo, korruptio ja väärinkäytökset kukoistavat. Juuri ennen 2000 -lukua inflaatio oli hillitön,
7500 %. Näyttää siltä, että poliittinen epävakaus vain jatkuu; mielenosoituksia
kaduilla ja uudet vaalit ilmeisesti tulossa.
Miten tämä tarinani
sisältö on tänään niin opettajamainen, että oikein itseänikin huvittaa.
Toisaalta minusta on mukavaa kertoa omasta arjesta täällä, kuitenkin samalla
itsekin tutkia maata pintaa syvemmältä. Olisi iso halu ja palo sisimmässä vaikuttaa
enemmän kuin pieniä murusia jakelemalla lapsille. Toisaalta ison merkityksen
tuntee antaneensa, kun vuorilla köyhällä S-Zonalla asuva noin 12 -vuotias likainen
poikavesseli halasi niin lämpimästi oppitunnin jälkeen ja kysyi: ”tulethan
varmasti ensi viikolla?”
Recluta
Autor: Jose Sabogal
|
Oppilaan näkemys /kopio 1800- luvun lopulla syntyneen limalaisen taiteilija Jose Sabogalin taiteesta. Taitelija kuvasi Perun intiaani-kulttuuria töissään. Sain tämän työn oppilaalta lahjaksi.
Oikein kiva lukea
VastaaPoistaMuchos Besos
taulu materiaalia tuo saamasi piirros :)
VastaaPoistaTerkkuja täältä sameasta Suomesta!Toivottaa ystäväsi Jorma��
VastaaPoista